Jak napsat HOCZ esej

Téma
Témat je v každém předmětu řada. Některá jsou uzavřenější a dopodrobna vysvětlená v popisku, který najdete hned pod tématem (např. Lektvary využívané k první pomoci při popáleninách). Jiná jsou vyloženě úvahová (Měl by být tento lektvar, který způsobuje popáleniny, legální?) a další tvořivá (Vlastní recept lektvaru, který léčí popáleniny). Pokud je téma velmi obecné (Lektvary a popáleniny), můžete ho pojmout, jakkoliv chcete – první pomoc při popáleninách, tvorba popálenin,...

Forma
Každý esej začíná úvodem a končí závěrem. I kdyby mělo jít o jednu větu, zkuste tento formát dodržovat, protože pomáhá s orientací. V úvodu představíte, o čem chcete psát, v závěru shrnete vlastní myšlenky rozvedené v textu nad ním.

Prostředek (takzvaná stať) eseje záleží na vás. K naplnění tématu můžete využít výklady (primární zdroj) a knihy (zvláště u knih, které nejsou v seznamu v knihovně, informace právě pomocí výkladů ověřujte), rovněž zkušenosti z her. V RPG postavy píšou texty samy bez zdrojů, proto není nutné uvádět citace. Pokud si vaše postava dílo, ze kterého čerpá, pamatuje, můžete jej uvést.

Doporučujeme esej vést spíše úvahovým a tvořivým směrem, protože přepisování výkladů není nejšťastnější řešení, zejména když profesorům opakujete jejich vlastní slova. Pokud si nejste jisti, oslovte zkoušejícího profesora. Zkuste propojovat obory (např. v KL můžete zmiňovat lektvary, tvory, formule,...) a přemýšlet; dokažte, že umíte předané reálie použít a úkoly za vás doteď nepsal někdo jiný.

Pokud během roku dostanete úkol s cvičnou esejí, můžete si i tímto způsobem vyzkoušet, jak se vám bude psát. V případě potřeby se kdykoliv můžete poradit s profesorem.

Rozsah
Pokud si myslíte, že zvládnete nějaké téma kvalitně shrnout ve 200 slovech, můžete to zkusit. Pravdou však je, že takové eseje jsou obvykle chudé, nepřinášejí nic nového, případně neprokazují potřebnou úroveň znalostí našeho světa, kterou byste jako hráči měli po třech reálných letech čtení výkladů, hraní a psaní úkolů mít.

Současně však myslete na to, že co se týká omáčky, tak méně je více. Pokud máte velké množství nápadů, jak téma pojmout, vyjmenujte je v úvodu a poté se zaměřte na některé z nich. Čím více do hloubky u některého příkladu půjdete, tím lepší, protože obecné informace známe všichni.

Pátrám, pátrám… a nenacházím žádný nápad
Pokud máte s tématem eseje jakýkoliv problém, pomoci mohou samotní zkoušející – tak často zjistíte, co by si představovali. Poradit mohou i profesoři, kteří sice nezkoušejí, ale daný předmět učí.
Rovněž se můžete obrátit na spolužáky, jestli někdo nemá potřebnou inspiraci.

Můžeme také doporučit si prvně udělat rešerši – vypsat si z osnov a výkladů vše, co se tématu třeba nějak dotýká a následně si připravit bodovou osnovu, abyste nezapomněli zmínit nic, co byste zapomenout neměli. Například v kouzelnickém léčitelství či OPČM jsou témata natolik otevřená, že informace k nim nenajdete jen v jednom výkladu, ale třeba v celém ročníku. Profesoři pro vás připravili výklady právě proto, abyste je mohli využít, tak je využijte. Objevíte v nich i spoustu příležitostí k posunu postavy, budoucím hrám, možným kariérním zaměřením a podobně.

Zpět k nonRPG informacím o zkouškách